Ontdek de affiche

VOXELS? WIMMELBILD? ISOMETRISCH PERSPECTIEF?

De affiche van Kortfilmfestival Leuven geeft dit jaar letterlijk en figuurlijk een doorsnede van het festival weer: je vindt er heel wat elementen uit het programma in terug en je krijgt een isometrische doorsnede van het festivalgebouw. Het STUKgebouw is voxel per voxel nagebouwd. Voxels en isometrische projectie zijn twee grafische technieken die vaak gebruikt worden in videogames, waarmee we alvast een van de thema's van dit jaar verklappen.

De isometrische projectie, waarbij objecten even groot blijven of ze nu veraf of dichterbij de kijker staan, is een veelgebruikte techniek in computergames uit de jaren '80 en '90. Zo kon er met de eerder beperkte computers uit die tijd toch een 3D-effect gecreëerd worden. 

Een voxel is pixel in 3D. Het komt van de samentrekking van de woorden volume en pixel en wordt vooral in computerapplicaties, zoals games gebruikt.

Het beeld doet denken aan een Wimmelbild. De meest gekende wimmelbilds zijn de Waar-is-Wally tekeningen: illustraties boordevol kleine te ontdekken details. Hieronymus Bosch en Pieter Brueghel De Oude worden gezien als de geestelijke vaders van het concept. Ook in het camapgenbeeld kan u veel details ontdekken. Vindt u het land in focus van dit jaar? Op de hoofdpagina kan je naar hartelust inzoomen op onze wimmelbild.